Nej, det är inte sant?

I morse hoppade jag till i sängen av ett "Nej det är inte sant!" Jag blev nyfiken och gick upp med ett "Vadåå?" 
Hittar Eddie vid datorn som bestört berättar resultaten från gårdagens val. Piratpartiet, mandat och Bryssel i samma mening. Det tar några sekunder innan det landar.

Piratpartiet. Partiet som valt att inte ta ställning i frågor som rör  vården, klimatet och de verkligen viktiga frågorna.
Piratpartiet. Partiet vars uttalanden ligger på samma nivå som "Sänk momsen på Dillchipsen"  
Partiet som anser att deras politik värnar om hela det Svenska folkets privatliv.
Wakey Wakey! Piratpartiets politik kommer innebära att Svenska företag, privata som ickeprivata, upphovmän och artister inte kan kan skydda sina imateriella rättigheter. Konsekvenserna av det är många, men främst de uteblivna exportintäkterna av musik, dataprogram + mycket mer. Och, går vi ett steg till i konsekvenstrappan så innebär ju de uteblivna pengarna, arbetslöshet.
Snälla, bara vakna.

Jag ställde mig vid Eddies fönster och såg med nya, besvikna ögon på det som fanns utanför. Jag fick ett släng av obehag där jag stod. Det spelas upp en liten film i huvudet. Om de framtida valen. Jag ser Jimmie Åkesson i kostym, med ett elakt leende på de illasinnande läppar som tackar för Sverigedemokraternas röster. Jag ser Rickard Falkvinges parti höjas högre och högre upp och "medvinden" som alla snackar om idag blåsa starkare...

Jag ryser och tvingar mig själv att pausa mardrömsfilmen, går och sätter mig hos Eddie som förmodligen har haft samma film i huvudet som jag. Ser ni med en film? Där ni sitter med en jädra ångest över vad ni gav er röst åt och ser hur just den påverkat samhället. Rullar bandet framför er, där Partier med miserabla åsikter och uttalanden får mer och stadig makt. Jag ser allt tydligt framför mig, och det skrämmer mig något fruktansvärt.

Med samma ord som jag vaknade av denna dag kommer jag i natt somna med:
"Nej, det är inte sant!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0